THE REVOLUTIONARY

PRESENTATION AT THE I WILL TELL FILM FESTIVAL
I Will Tell film festival

If you make a low-cost comedy film, without well-known actors and any kind of support from a production and distribution company, you must be a little bit crazy and practically  speaking the film will become invisible!

In Italy festivals prefer films on social subjects with a dramatic cut. Comedy is not normally taken into consideration except for a few multimillionaire films with famous actors.

This film has come to exist as well thanks to a truly independent and courageous festival such as “I Will Tell”, and festival directors like Jenny Lee who commit themselves personally, so that my dream and the dreams of many cinematographers, can come true. It has taken four years to achieve this: writing the script, preparing its direction, forming the cast and a very small troupe and organizing it all. I didn’t know where to find the main actors or the troupe; the internet and word of mouth proved fundamental.

I have a job which enables me to live. The making of this film was an extra undertaking in which my wife was deeply involved as co-producer, art-director and costume designer.

The result, however, shows that with the new digital technology, the dream of making films is within everybody’s reach. Obviously it must remain a dream with great limits, few special effects, unpretentious photography and simple shots (in my case all of them on a tripod, I didn’t have a dolly or rails to move the camera), or actors willing to be involved gratis.

But now I’m finding it difficult not to dream on a larger scale. I have a new film script which is much more elaborate than “The Revolutionary”, which requires a more expensive structure and consequently the support of a production company.

The need to write this story emanates from something that happened in real life.

In Uganda a woman and her children were fleeing from a band armed with machetes. The mother was forced to leave one daughter behind in a place she could remember because her daughter would have been unable to stand up to the long journey on foot. She intended going back for her daughter as soon as possible.

She managed to find a comboniano missionary and together with a video operator, she was back, but her daughter was nowhere to be found.

This story has impressed me for more than fifteen years and now it has been revived in a script that has as its main characters two girls: a European girl the same age as the African becomes involved and between them a unique life-long close relationship is born.

I’m looking for whoever has the strength and courage to make this important new dream come true.


Il rivoluzionario

presentazione al festival internazionale di Londra I WILL TELL

Fare una commedia a basso costo, senza attori conosciuti e senza nessun tipo di appoggio da parte di una società di produzione e di distribuzione è un po’ una follia, il film diventa praticamente invisibile. In Italia i festival prediligono film a tema sociale e con un taglio drammatico, la commedia non viene considerata salvo poche eccezioni di film multimilionari con attori famosi. Questo film viene ad esistere anche grazie a festival veramente indipendenti e coraggiosi come I will tell e a direttori di festival come Jenny Lee che si impegnano in prima persona affinché il sogno mio e di molti cineasti possa realizzarsi. Ci sono voluti quattro anni per realizzarlo tra scriverlo, prepararne la regia, formare il cast e una troupe minima e organizzarlo. Non conoscevo gli attori principali e la troupe, internet e il passa parola sono stati fondamentali. Io faccio un altro lavoro che mi permette di vivere, girare questo film è stato un impegno extra ed ha impegnato duramente anche mia moglie, coproduttrice del film, scenografa e costumista. Però il risultato dimostra che con le nuove tecnologie digitali il sogno di realizzare un film è diventato alla portata di tutti. Ovviamente deve rimanere un sogno con grandi limiti, pochi effetti speciali, fotografia senza grandi pretese, riprese semplici, nel mio caso tutte su un cavalletto, non avevo dolly o binari per muovere la telecamera, e attori disposti ad impegnarsi gratuitamente. Ma adesso faccio fatica a non sognare più in grande, ho una nuova sceneggiatura molto più elaborata di questa e che richiede una struttura più costosa e di conseguenza l’appoggio di una società di produzione. L’esigenza di scrivere questa storia nasce da un fatto realmente accaduto. In Uganda una donna con figli in fuga da una banda armata di machete, deve lasciare la figlia che non riesce a reggere il lungo cammino in un luogo più o meno preciso con l’intento di tornare a riprenderla appena possibile. La donna è riuscita a trovare un missionario comboniano e insieme ad un video operatore sono tornati indietro ma la figlia non è stata ritrovata. Mi è rimasta impressa per oltre quindici anni questa storia che ora rivive in una sceneggiatura che ha per protagoniste due ragazze, oltre a quella africana viene coinvolta anche una coetanea europea e tra loro nascerà un legame unico e per la vita. Sono alla ricerca di chiunque abbia il coraggio e le forze di far vivere anche questo nuovo e importante sogno.